Türklerin Paylaşım Forumu

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Türklerin Paylaşım Forumu

Foruma Hoşgeldin Misafir
Son Ziyaretiniz: Perş. Ocak 01, 1970
Toplam Mesajınız: 0

Giriş yap

Şifremi unuttum

Mail Listesi

Mail listemize üye olun
EkleÇıkar

Sayaç


    ARABADAKİ HAVA YASTIKLARI NASIL ÇALIŞIR

    -selim-
    -selim-
    Süper Moderatör

    Süper Moderatör


    Doğum Tarihi01/01/95
    Yaşadığınız ŞehirNazilli
    LakapSelim

    ARABADAKİ HAVA YASTIKLARI NASIL ÇALIŞIR Empty ARABADAKİ HAVA YASTIKLARI NASIL ÇALIŞIR

    Mesaj tarafından -selim- Cuma Ağus. 14, 2009 5:06 pm

    Arabadaki hava yastıkları nasıl çalışıyor?

    Hava yastığında üç ana parça vardır. Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir üzerine sarılmıştır. Aslında sürücü tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır. Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken sürücü tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir.
    İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın ön tarafında bir sensor vardır. Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15–25 kilometre süratle çarpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır.
    Son olarak da şişme sistemi vardır. Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınç altındaki havanın veya bir gazın salıverilmesiyle şişmezler. Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler. Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi "sodyum azide"dir, yani NaN3. Normal şartlarda durağan olan bu molekül ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı çıkar. Çok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen çıkabilir.
    Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) çıkar ki, çok reaktiftir. Su ile birleşince vücuda bilhassa gözlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir. Bu tehlikeyi önlemek için hava yastığı üreticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanabiliyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3). Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen çıkar.
    Arabanın önündeki sensor belli bir seviyenin üstündeki çarpmada, NaN3çözülür, açığa çıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir. Burada ilginç olan sensorun çarpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında geçen zamandır. Sadece 30 milisaniye yani 0.030 saniye.
    Bir saniye sonra yastık üzerindeki özel delikler vasıtası ile kendi kendine söner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur.

      Forum Saati Perş. Kas. 21, 2024 2:53 pm