Çini Nedir?
Çini, bir yüzü sırlanarak renkli motif ve dekorlarla nakışlanmış bir kaplama malzemesidir. Çinilerimizin desenlerinin yapılmasında sır altı tekniği kullanılır. Çinicilik sanatının Orta Asya'da başlayıp buradan Anadolu'ya ve Avrupa'ya taşındığına inanılmaktadır. Günümüzde Güzel Sanatların içinde yer alan çiniyi bir süsleme malzemesi olarak binalarda ve kitabelerde Asurlular, Mısırlılar, İranlılar ve Orta Asya Türkleri kullandılar. Selçuklular ve Osmanlılar zamanında Anadolu'da çeşitli yerleşim merkezlerinde çini imalatı yapılmıştır. Selçuklularda firuze (turkuvaz), yeşil, kobalt mavisi kahve renkli ve transparent sırlı çini örnekleri çok bol bir şekilde görülmektedir.
Turkuvaz, mavi, koyu bir tatlı yeşil, kırmızı, açık lacivert, beyaz ve bazen siyah olarak görülen yedi rengin 16. yüzyıl Osmanlı çinilerinde sır altına tatbiki dünya çini sanatında benzeri görülmemiş bir teknik gelişmedir.
Çini Nasıl Yapılır?
Bu muhteşem çinilerin nasıl yaratıldığını merak etmişsinizdir umarım. Çünkü şu anda hem Kütahya hem de İznik'te çininin nasıl yapıldığını anlatacağız.
Çininin yapımı çok zahmetlidir. Yarı değerli kuvars elementinin öğütülüp taş hale gelmesi şu teknolojiyle bile zahmetli ve pahalı bir iş. Hamur halinde şekil verilen çinilerin pişirilmesinden sonra elle boyanması bir başka emek isteyen iş. Boyandıktan sonra sırlanıp yüksek ısıda pişirilmesi sabır isteyen bir aşama. Ama bunların hepsi tamamlandığında küflenmez, aşırı dayanıklı ve daha sayılmayacak kadar özelliği olan o güzel desenli çiniler ortaya çıkıyor.
Yapım şekilleri İznik ve Kütahya'da da değişiklik gösteriyor. İznik'te kuvarstan yapılan çiniler Kütahya'da genellikle kilden yapılıyor.
Çininin bir diğer özelliği ise boyalarının tamamının doğal olması. Boyama aşamasında kahverengi olarak boyanan bir bölge mavi olabiliyor. Osmanlı'da çiniciliğin sona ermesi ve yazılı belgelerin bulunmaması boyaların nasıl üretildiği hakkında az ilgiye sahip olunmasına neden olmuştur. Hala Mercan Kırmızısı bulunamamıştır.
Çini Nedir?
Çini, bir yüzü sırlanarak renkli motif ve dekorlarla nakışlanmış bir kaplama malzemesidir. Çinilerimizin desenlerinin yapılmasında sır altı tekniği kullanılır. Çinicilik sanatının Orta Asya'da başlayıp buradan Anadolu'ya ve Avrupa'ya taşındığına inanılmaktadır. Günümüzde Güzel Sanatların içinde yer alan çiniyi bir süsleme malzemesi olarak binalarda ve kitabelerde Asurlular, Mısırlılar, İranlılar ve Orta Asya Türkleri kullandılar. Selçuklular ve Osmanlılar zamanında Anadolu'da çeşitli yerleşim merkezlerinde çini imalatı yapılmıştır. Selçuklularda firuze (turkuvaz), yeşil, kobalt mavisi kahve renkli ve transparent sırlı çini örnekleri çok bol bir şekilde görülmektedir.
Turkuvaz, mavi, koyu bir tatlı yeşil, kırmızı, açık lacivert, beyaz ve bazen siyah olarak görülen yedi rengin 16. yüzyıl Osmanlı çinilerinde sır altına tatbiki dünya çini sanatında benzeri görülmemiş bir teknik gelişmedir.
Çini Nasıl Yapılır?
Bu muhteşem çinilerin nasıl yaratıldığını merak etmişsinizdir umarım. Çünkü şu anda hem Kütahya hem de İznik'te çininin nasıl yapıldığını anlatacağız.
Çininin yapımı çok zahmetlidir. Yarı değerli kuvars elementinin öğütülüp taş hale gelmesi şu teknolojiyle bile zahmetli ve pahalı bir iş. Hamur halinde şekil verilen çinilerin pişirilmesinden sonra elle boyanması bir başka emek isteyen iş. Boyandıktan sonra sırlanıp yüksek ısıda pişirilmesi sabır isteyen bir aşama. Ama bunların hepsi tamamlandığında küflenmez, aşırı dayanıklı ve daha sayılmayacak kadar özelliği olan o güzel desenli çiniler ortaya çıkıyor.
Yapım şekilleri İznik ve Kütahya'da da değişiklik gösteriyor. İznik'te kuvarstan yapılan çiniler Kütahya'da genellikle kilden yapılıyor.
Çininin bir diğer özelliği ise boyalarının tamamının doğal olması. Boyama aşamasında kahverengi olarak boyanan bir bölge mavi olabiliyor. Osmanlı'da çiniciliğin sona ermesi ve yazılı belgelerin bulunmaması boyaların nasıl üretildiği hakkında az ilgiye sahip olunmasına neden olmuştur. Hala Mercan Kırmızısı bulunamamıştır.